[Contact.Links.info.] [Beleef Opsterland.] [Downloaden.] [Zoek op Site.] [Gratis.]

Home-page

Beetsterzwaag.toen.

Lanterfanten.lezen.

Lanterfantenkunst

Slowpaper.

Beetsterzwaag.nu.

Column

 
Waarom Wandelen.
In principe is wandelen een simpele bezigheid: de ene voet voor de andere zetten, en dat de hele tijd lang. De redenen waarom mensen wandelen, is minder eenvoudig te beantwoorden.
 
Door wandelen ontstaat een gevoel van ontspanning, waardoor er plaats vrij komt voor optimistische gedachten, creatieve ideeŰn, oplossingen en concepten.
Het geeft uw stemmings, energieniveau en creatieve vermogen een geweldige oppepper.
Onderstaande onderwerpen komen aan de orde.
 
1-Wandel in de natuur.
2-Meditatief wandelen.
3-Kuieren da's'vertikale luieren.
4-Ministerie moet lunchwandeling stimuleren.
5-De kleur groen heeft effect op iedereen.
6-Creativiteit.
7-De invloed van licht op ons humeur.
8-Buitenlucht.
9-Biologische klok en daglicht
10-Bruine kleur.
11-Sereniteit
12-Flaneren.
13-Sterkere spieren.
14-Steviger botten.
15-Leuker afvallen.
16-Beter conditie.
17-Goed Humeur.
18-Work-out.
19.Ontmoetingen.
20.Minder pillen.
21-Wat heb je nodig.
22-Gezond Effect.
       
 
1-Wandel in de Natuur.
De helende werking van groen is zeker. Door wandelen in de natuur kom je dichter bij je oerkracht te staan.
Beleving en Dwaaltochten laten je een worden met de natuur.
Een aantrekkelijke groene bosrijke omgeving zet mensen aan tot bewegen.
Ontdek de idyllische rust van de prachtige natuur en ervaar de kwaliteit van diezelfde natuur, geniet van de rust en ontspanning en droom weg.
2-Meditatief Wandelen.
Lopen kan meditatief zijn, en dat bevordert wat de Britse Psycholoog Guy Claxton "langzaam denken "noemt.
Intu´tief onscherp en creatief de hersenen produceren tijdens deze manier van denken langzame Alfa en thetagolven, net als tijdens meditatie. Dit heeft een positief effect waar je kalm van wordt.
Volgens Hippocrates is wandelen de volmaakte lichaamsbeweging en de beste medicijn.
De langzame veranderingen in het landschap hebben een meditatieve werking en schakelen het bewuste denken langzaam maar zeker uit.
 
 
 
 
_________________________!
 
 
3-Kuieren da's 't vertikale luieren.
Kuieren
Wat een zalig woordje, 'kuieren'
Kuieren
Met de handjes op de rug
Kuieren
Da's 't vertikale luieren
Kuieren
Maar vooral niet te vlug
Ik vind: Die trage tred heeft dat old-fashioned sjieke
Niet dat fanatieke
Maar dat kalmpies anne lakonieke
Kuieren
Wat een zalig woordje, 'kuieren'
In deze wereld van geraas en druk gedoe
Want dat driftige, giftige, ik-mot-zo-nodig blijkt enfant toch overbodig
Kuieren
Set-tous
Kuieren
Wat een zalig woordje, 'kuieren'
In deze wereld van geraas en druk gedoe
Want dat driftige, giftige, ik-mot-zo-nodig
Dat blijkt enfant toch overbodig
Kuieren
Set-tous
Toon Hermans.
 
 
 
 
4-Ministerie moet lunchwandeling stimuleren.
Werkgevers moeten hun werknemers in staat stellen elke dag een lunchwandeling te maken. Bedrijven die gevestigd zijn in een omgeving met weinig groen, moeten zorgen dat de werknemers op zijn minst een terras of een tuin hebben waar ze even lekker buiten kunnen zitten. "Groene ruimte" moet een onderdeel zijn van het recht van een werknemer op een veilige werkplek en de plicht van de werkgever om daarvoor te zorgen.
Dat advies staat in een rapport dat twee onderzoekers van kennisinstituut Alterra hebben gemaakt op verzoek van het ministerie van LNV. Het ministerie wilde weten hoe natuur en landschap meer ingezet kunnen worden op de gebieden van zorg, welzijn en werkgelegenheid. De onderzoekers hebben allerlei regelingen zoals het Actieplan Jeugdwerkloosheid, de wet Kinderopvang en de wet Wajong tegen het licht gehouden en constateren dat bijna overal ruimte is voor buitenlucht. LNV moet dat bij collega-ministeries onder de aandacht brengen.
Meer buitenlucht draagt veel bij aan ziektepreventie, stellen de onderzoekers. In Engeland is wandelen in het groen op doktersvoorschrift al heel gewoon. Veel mensen doen dat ook liever en houden het langer vol dan het bezoeken van een sportschool. Wandelen tijdens het werk kan spier- en gewrichtsklachten door beeldschermwerk voorkomen, is goed tegen overgewicht en helpt tegen psychische klachten, terwijl het voor werkgevers een bijzonder goedkope voorziening is.
Staatsbosbeheer wil meewerken aan "groen bewegen op recept", aldus de onderzoekers. De dienst heeft eventueel 240.000 hectare natuur beschikbaar voor lunchwandelingen en wil ook tochtjes begeleiden. Staatsbosbeheer krijgt overigens ook steeds vaker telefoontjes van overspannen werknemers of mensen met een burn-out, die graag een poos in de natuur willen werken bij wijze van therapie.
5-De kleur groen heeft effect op iedereen.
Mensen trekken altijd al de natuur in als ze oplossingen en inspiratie zoeken.
Uit onderzoek(( TU Delft: Iris Bakker) blijkt dat de omgeving een scheppende invloed heeft op mensen.
Ook voelen ons prettiger en gaan respectvoller met elkaar om in een groene omgeving.
Het blijkt dat groen ons naar een hoger denkniveau brengt.
De oude Grieken kenden dit fenomeen en wandelden al pratend door de tuinen, parken en bossen.
Vooral de combinatie van bewegen en de kleur groen geven diepere inzichten.
Het blijkt dat vooral de unieke structuur ons een gevoel geeft van orde en veiligheid.
Maar ook de grenzeloze variatie van vormen, kleuren, structuren, geuren en gevoel.
Dit alles in combinatie met weersinvloeden als zonneschijn wind en regen in de verschillende seizoenen, heeft een positieve invloed op mensen.
Mensen reageren minder impulsief in een natuurlijke omgeving.Ook kiezen ze dan vaak voor een langetermijn oplossing wat vaak oplossingen zijn die rekening houden met het Milieu.
 
6-Creativiteit.
Creativiteit is een geestelijk proces, waarbij we spreken van "inspiratie ".
Als we het over inspiratie hebben, spreken we letterlijk van ademhalen.
Door te lopen, wordt de ademhaling ritmisch eb regelmatig. Als de adem rustig wordt en zich verdiept, gebeurd dat ook met je gedachten.
Als je teveel in je hoofd woont, midden in het gekwek en gesnater in een stressvolle omgeving. Komt de spirituele energie als je loopt via je voeten weer bij je terug.
 
 
 
7- De invloed van licht op ons humeur!
Licht heeft meerdere belangrijke effecten op het lichaam, het heeft rechtstreeks effect op je stemming en het zet je biologische klok gelijk, zegt hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof van Universiteit van Amsterdam. Het Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in het lichaam en dat speelt weer een belangrijke rol in de aanmaak van hormonen, zoals het gelukshormoon serotonine. Serotonine prikkelt je zenuwen en heeft bij veel mensen een kalmerende en ontspannende werking op stemmingen en emoties. Wie ontspannen is, staat meer open voor warme gevoelens en voelt zich energieker. Mensen met depressies krijgen vaak serotonine als geneesmiddel voorgeschreven.
 
8-Buitenlucht.
Je bent afhankelijk van zuurstof, wat je lijf nodig heeft om te kunnen functioneren en zich te ontdoen van afvalstoffen. Buitenlucht is bijna altijd gezonder dan binnenlucht.
Blijf wel op ruime afstand van autowegen en vervuilende bedrijven.
 
 
9-Biologische klok en daglicht.
Daglicht stelt je lichaam in staat vast te stellen hoe laat het is.
Als mens zijn we ontwikkeld om met een natuurlijk dag en nacht ritme te leven.Als in de morgen het licht relatief veel blauw bevat prepareert het lichaam zich voor de dag die komen gaat.
Door regelmatig elke dag even buiten te zijn gaat je biologische klok gelijk lopen met de natuur.
Tevens speelt het daglicht een positieve rol bij taken en lichamelijke processen.
Het helpt de concentratie te verhogen en ondersteunt bij het verbanden van vet.
Het helpt depressies te voorkomen en-of te genezen.
Maar ook de aanmaak van o.a. vitamine D welke ondersteunt bij calciumopname(botten) en antitumor acties, tegelijk helpt het om de algehele weerstand  te verhogen
 
 
 
 
 
 
10-Bruine kleur.
Alle lichaamdelen die blootgesteld worden aan daglicht en zonneschijn, krijgen een kleurtje. Je lijkt gezonder en je voelt gezonder.
 
11-Sereniteit.
Sereniteit is op natuurlijke wijze verbonden met de traagheid en het herhalende karakter van het wandelen.
Je hebt je buiten alle zekerheden geplaatst en slingert tussen hoop en vrees.
Wandelen is het enige wat je staat te doen in je eigen ritme.
Het wandelen, maakt de lichamelijke ledematen en de geestelijke inspiratie los.
12-Flaneren.
Een flaneur is weldegelijk een wandelaar. Tussen de Flaneur en de anonieme gehaaste bestaat een discrepantie die hem onderscheid van de massa ten gunste van hem.
Allen zijn presse behalve hij die nergens heen hoeft.
 
 
13-Sterkere spieren.
Uiteraard worden de beenspieren steviger maar ook andere spieren komen in beweging.
Vooral ook de hartspier wordt flink sterker waardoor het vermogen toe gaat nemen.
 
 
14-Steviger botten.
Door botten goed te belasten blijven ze beter op sterkte en zijn door dit bewegen ook in staat om calcium op te nemen. Vooral op oudere leeftijd is het van belang de botten sterk te houden om een breuk bij val te voorkomen.
 
 
15-Leuker afvallen.
Door wandelen wordt relatief veel vet verbruikt omdat het een laagintensieve vorm van bewegen is.
 
16-Betere conditie.
Wandelen zal maar een geringe bijdrage leveren aan conditieopbouw, omdat voor conditieopbouw een flink hoge hartslag nodig is (170 minus je leeftijd)
De pas er flink inzetten helpt natuurlijk altijd.
 
17-Goed Humeur.
Het staat vast dat wandelen de je gemoedstoestand positief be´nvloed en daardoor een goede( preventieve) remedie is tegen een dipje of een depressie.
Uit onderzoek blijkt dat  er stofjes als  serotine, neurotransmitters en endorfine aangemaakt worden, deze be´nvloeden onze stemming positief.
De gedeprimeerde geest of de opgewonden gespannenheid krijgen door het lopen een organisch eigen ritme.
 
18-Wandelen als work-out.
Wandelen is bijna net zo effectief als  sporten. Bovendien is het veilig, gratis en je hebt er geen hulpmiddelen bij nodig.
 
 
19-Ontmoetingen.
Het wandelen, leidt vrijwel altijd tot ontmoetingen en gesprekken als u zich daar voor openstelt,
20-Minder pillen.
Als de geest op holgeslagen is zijn er in principe 2 richtingen om hem te kalmeren, u kunt het ritme van de geest aan gaan sturen met Farmaceutische uppers en downers, tranquillizers en pepmiddelen, of u kiest voor u eigen chemie (zie 17)en gaat wandelen.
 
 
 
21-Wat heb je nodig.
Een stel goede wandelschoenen.   www.wandeloutdoor.nl
Een wandelstok b.v de waldstok
 
22-Gezond Effect.
Fysiek bewegen is een van de belangrijkste dingen die je als mens kunt doen om gezond te blijven, ongeacht hoe oud je bent.
Dit blijkt uit een onderzoek waarin wordt aangetoond dat meerder kwalen (diabetes,hart/vaat,Alzheimer enz) met 40 % worden teruggedwongen.(Brochure Walking Revolution).
Verrassende cijfers over het gezonde effect van wandelen, lopen als medicijn.
 
 
 
 
 
Citaten, wijsheden en weetjes.
 
Aristoteles was een voorstander van de techniek om al lopend na te denken en te debatteren deze techniek wordt ook wel "Peripatetisch" genoemd.
 
Nietzsche was van mening dat alleen "lopende"gedachten-gedachten die men tijdens het lopen opdoet- van waarde waren. Dus geen stilstaande gedachten maar gedachten in beweging.
De langste wandeling begint met slechts een enkele stap.
Iedereen heeft twee dokters: zijn rechter en zijn linker been.
Wandelen is de beste Medicijn. Hippocrates.
Het rijk van ons betere ik bereikt men het best door te lopen .H.I.Brock.
De wijze vertrouwt voor zijn genezing op lichaambeweging. John Dryben.
 
Er is nooit is beters  verzonnen  dan wandelen om te vertragen.
 
Alleen wandelen kan ons bevrijden van ons idee van wat onontbeerlijk is.
 
Rousseau beweerde dat hij alleen echt kon denken, scheppen, creeren en ge´nspireerd raken als hij wandelde.
 
Wandelen brengt je terug naar de absolute eenvoud van bestaan.
 
Als je wandelt vertraagd je ademhaling en het dagelijkse gehijg komt je over als ongezonde opwinding.
 
Veel werk kan ook door anderen gedaan worden (delegeren) echter wandelen  moet je altijd zelf doen.
 
Meer lopen zal de aarde ingrijpender veranderen dan technologie en logica. Mansukh Patel.
 
De zool ontwaakt de ziel.  Mansukhi Patel.
 
Al wandelend zet je stap voor stap je gedachten op een rij.
 
Wandelen is heel stimulerend voor het krijgen van zinvolle gedachten.
 
De Griekse filosofen wandelden met grote regelmaat.
 
De huidige politieke beslissingen worden ook in de wandelgangen genomen.
 
Als je beweegt komen je gedachten ook vanzelf in beweging.
 
ADHD kinderen hebben  baat bij langdurig wandelen.
 
We vertrekken met een probleem en aan het eind van de wandeling hebben we oplossingen .Gandhi.
 
Iemand die zich te druk maakt begint vaak te ijsberen.
 
Solvitur Ambulando.     Wandelen lost alles op.