[Contact.Links.info.] [Beleef Opsterland.] [Downloaden.] [Zoek op Site.] [Gratis.]

Lanterfanten.

Wandelen.

Hoofdstraat.

Lanterfanten=.

Overnachten.

Culinaire avonturen.

Beleefplaats.

Expositie.Galerie.

Evenementen.

Cultuur.Historie.

Arrangementen.

Fietsen.

Waarom Wandelen.

Musea Opsterland.

Antiek-Curiosa.

Winkels.

B.T.B.

Zoek op Site.

Wellness.

Rondleidingen.

Slowness.

Langzaam.

Stadige Streek.

Lanterfant Tips.

Waldpyk.

Tijd voor nu.

Citaten Slowness.

Stilte is.

T.I.P.Beetsterzwaag.

Onthaasten.

Gratis.

E-Book.

Slow Region.

Nietsdoen

Cultbee.

Hara Hachi bu.

Saai.Interessant.

Reeen kijken.

_________________________!
Sporten gezond? Lanterfanten is beter.
5 mrt 2013
Het belang van sport wordt overdreven. De al jaren gepropageerde leefregel om een vijftal keer per week een half uurtje beweging te nemen, is volgens recent onderzoek achterhaald. Ook de positieve invloed van sporten op de weerstand tegen ziekten wordt meestal overschat.
Wat je wl moet doen: Je zittend leefpatroon doorbreken - een paar uur lanterfanten of tuinieren is beter dan sporten. En voor wie tegen de vijftig aanhinkt mag daar een paar keer per week krachttraining bij.
Het opbeurende gegeven dat lanterfanten beter is dan intensief sporten kwam enkele dagen geleden al in het nieuws (ondermeer in Gazet van Antwerpen).
 
 
Experimenten.
Tijdens een experiment liet Hans Savelberg, hoofddocent Bewegingswetenschappen aan de Universiteit Maastricht, 18 gezonde studenten tussen de 19 en 24 jaar drie bewegingsregimes afwerken, vier dagen achter elkaar. Het eerste regime hield in dat deelnemers 14 uur per dag moesten zitten. Nadien mochten ze op die dag tijdens de 2 overgebleven uren rondlopen. Binnen het tweede regime maakte 1 uur van de zittijd plaats voor intensieve sport. In de derde testcase, ten slotte, gingen de studenten 4 uur rondlopen en 2 uur staan, ten koste van 6 uur zittijd. In regimes 2 en 3 was het caloriegebruik nagenoeg gelijk. Verrassend was dat in het slenterende regime de bloedwaarden opvallend beter waren dan die van de 'zitters' en de 'intensieve sporters'.
Wie niet van sport houdt, hoeft helemaal niet te sporten. Belangrijk is wel dat je in beweging blijft en dus een vorm van beweging kiest die je kunt volhouden. Savelberg en zijn collega Mireille van Poppel voegen daar voor ouderen "wat krachttraining aan toe om de spiermassa op peil te houden".
 
Sport? Niet afzweren.
Er zijn meer serieuze aanwijzingen dat het doorbreken van het zittend leefpatroon veel belangrijker zijn dan sporten (zie verder). Maar hoewel het belang van sport sterk wordt gerelativeerd, moet je het zeker niet laten. Er blijft de positieve invloed op de fysieke paraatheid en ook op de weerstand. Dat laatste evenwel bij sport 'met mate'.
Maar zeker niet teveel
Dat stelt de Nederlandse infectioloog Jaap van Dissel afgelopen week in De Standaard. Regelmatig bewegen helpt inderdaad om ziekteverwekkers te bestrijden, maar het verband is onduidelijk. Bovendien neemt het risico - meer bepaald op een luchtwegeninfectie - vanaf een bepaald niveau toe. Dat is volgens van Dissel aangetoond door Britse immunologen. Zij stelden vast dat atleten die 7 tot 10 uur per week aan duursport doen twee keer zo vaak verkouden zijn als de groep die 3 tot 6 uur sport. Fanatiek sporten verhoogt de hoeveelheid stresshormonen in je bloed en die onderdrukken het immuunsysteem.
Stapel aanwijzingen
In feite is het niet zo dat het belang van sport wordt overschat. Het is veeleer de nefaste invloed van een zittend leven/beroep die wordt onderschat. De aanwijzingen komen uit verschillende hoeken en wijzen in dezelfde richting: bewegen, bewegen en nog eens bewegen.
In Zweden is enkele jaren geleden aangetoond dat de stofwisseling het na enkele uren stilzitten laat afweten. Het lichaam begint schadelijke signalen uit te zenden, het systeem dat het suikergehalte en vetgehalte in het bloed regelt, valt uit (Sitting kills /huffingtonpost.com).
Vooral voor vrouwen is vastgesteld dat lang zitten zorgt voor een verstoorde insulinehuishouding wat het begin kan zijn van ouderdomsdiabetes.
 
 
 
_________________________!
 
============================================